Skip to main content

aku dan masscom - temuduga





allahuakhbar , hanya ALLAH saja yang tahu perasaan aku sekarang ni . hari sabtu ni aku akan ke temuduga masscom di UiTM cawangan sungai petani . rasa berdebar walaupun masih ada 3 hari lagi sebelum temuduga . aku mula terfikir , apa sebenarnya masscom? setiap kali aku di ajukan soalan macam tu , laju ja aku cakap "alaaa yang nak jadi wartawan tu." . nampak tak jawapan aku ? aku tak sedar yang aku sebenarnya tak tahu apa itu masscom . sejak dari itu aku mula mengkaji apa sebenarnya masscom . aku dapat bantuan dari wikipedia dan juga google

Mass communication is the study of how individuals and entities relay information through mass media to large segments of the population at the same time. It is usually understood to relate tonewspapermagazine, and book publishing, as well as radiotelevision and film, as these mediums are used for disseminating information, news and advertising. Mass communication differs from the studies of other forms of communication, such as interpersonal communication or organizational communication, in that it focuses on a single source transmitting information to a large group of receivers. The study of mass communication is chiefly concerned with how the content of mass communication persuades or otherwise affects the behaviorattitudeopinion, or emotion of the person or people receiving the information.

 barulah aku paham yang masscom ni sebenarnya adalah satu alat penyebaran berita atau informasi melalui cabang media seperti suratkhabar , buku dan lain-lain . aku tertanya-tanya kenapa aku nak ambil bidang masscom ni ? aku takda lagak seorang pemberita mahupun seorang yang peduli tentang hal semasa . kehidupan aku ibarat katak di dalam kristal , pepatah cikgu BM aku bagi . tak main lah tempurung , sekarang dah moden . aku cuma tahu mengenai hal dunia melalui internet umpama hidup aku terkurung dalam dunia fantasi . aku minat menulis sejak dari sekolah rendah lagi , bila ada exam yang memenrlukan aku mereka cerita , aku akan dapat pujian dari cikgu . katanya cerita aku mempunyai perkataan yang jarang dia lihat digunakan oleh pelajar sekolah rendah . bila aku menulis , aku nak pembaca sendiri rasa apa yang aku rasa . bila masuk sekolah menengah , aku mula didedahkan dengan karangan yang melibatkan fakta semata-mata . ya , imaginasi aku mula terhakis sedikit demi sedikit . aku mula fokus tentang isu semasa , fakta2 , langkah mengatasi dan sebagainya . bila masuk ke tingkatan 4 aku masuk kelas sains , walaupun hati aku nak sangat masuk sastera , dekat sekolah aku takda subjek tu . nak pindah sekolah ? aku bukan jenis yang peramah untuk dapat kawan baru walaupun selalu pindah randah . impian aku untuk jadi penulis tamat disitu , aku mula fokus untuk memahami subjek sains . masa ingkatan lima , exam yang aku jawab memerlukan aku menceritakan tentang kasih sayang seorang ibu , ok aku pilih tajuk tu sebab tajuk lain mengugat otak aku . bila aku start menulis , aku tak tahu macam mana nak akhirkannya . mana klimaks , mana permulaan . bila cikgu semak , semestinya cikgu tu pun bingung dengan kertas jawapan aku . kalau penulisnya pening , apatah lagi pembacanya kan? cikgu tu bagi komen , ada masa dia rasa nak menangis , ada masa dia rasa marah . siapa yang salah . ibunya atau anaknya ? hanya aku yang tahu . nak terangkan pun serba salah .

bila aku dah tamat sekolah menengah , aku mula membuat cerpen , baru 18 tahun tapi bercerita tentang cinta , aku buat cerita tu sebab aku nak cinta yang macam tu , setiapa orang ada imaginasinya sendiri termasuk aku , imaginasi aku terlihat dalam cerpen aku . dalam cerpen aku pun menunjukkan aku sedang belajar masscom . bila dapat tahu aku dapat temududga . aku research kat internet . ambil tips temuduga dari seorang abang senior . mula mengkaji hal semasa . antara hal semasa yang aku tahu :

harga minyak yang naik
isu di mesir yang membabitkan morsi
syiah yang semakin menular di negara
kes buang bayi yang semakin meningkat (isu sepanjang zaman)
zina di merata-rata tempat (isu sepanjang zaman)


aku mula menkaji pro dan contra masalah tersebut , adakat ia akan memberi kesan buruk kepada masyarakat kita ? apa yang kita patut buat untuk mengatasinya ? adakah ia membebankan kita?

abang senior tu juga ada minta semua yang ingin ke temuduga untuk menghafal serba sedikit tengan nama perdana menteri , Yang di-Pertuan Agung dan juga para menteri di kabinet .

kepada semua , doakan aku lulus cemerlang dalam temuduga ni yaa . terima kasih.

#maaf pengunaan kata 'aku' untuk yang lebih berusia .

Comments

Ainim Rashihah said…
All the best dik

Jemput singgah ke entri ni ya

http://ainimrashihah.blogspot.com/2013/09/bloglist-terkini-blog-ainim.html
Sheila Salim said…
Assalamualaikum...good luck ya. akak pun selama ni fikir Masscom tu jadi wartawan. hahahhaa :)
sarah said…
waalaikummusalam kak . a'a . samelah kite
nm Ehsan said…
jumpa di uitm yer ... samalah kita :)
nm Ehsan said…
jumpa hari interview yer ... good luck :)

Popular posts from this blog

Segmen Blogwalking oleh Eraz Fadli

Segmen Blogwalking oleh Eraz Fadli Eraz Fadli mengajak semua blogger untuk join  Segmen Blogwalking oleh Eraz Fadli .. Segmen yang sangat simple dan insyaallah akan memberi manfaat kepada semua.. Segmen ini bermula pukul 8.30 pagi hingga 11.59 malam ini sahaja.. Top Refferal akan mendapat sesuatu daripada  Eraz Fadli ..  Syarat : - Follow blog Eraz Fadli   , dan like Page E'raz Fadli .. Buat tajuk entri  Segmen Blogwalking oleh Eraz Fadli .. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan publish entri.. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen.. # Senang.. Idea cara yang simple dan mudah ini  Eraz Fadli  kreditkan kepada blogger Mia Liana .. 

segmen Kenali Saya Purple Sweetyzhanieyz83

akak nao mei buad first segmen dy , nak join tekan banner tuh . syarat2 dia memang senang gila . cik akak thank sebab buad awal , hehhe . sayang cik akak sngat2 . so jomlah ramai2 meriahkan segmen cik akak yg comel nyh =)

MEGA GIVEAWAY by DJH

hye awak2 . jom join segmen nyh . segmen nyh awesome oo kite tag  senorita bahrain and nao mei